Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
magdalena.o
Dołączył: 25 Lis 2009
Posty: 72
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pon 15:06, 13 Gru 2010 Temat postu: pytania na egzamin |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
piotr zajac
Dołączył: 28 Lis 2009
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 15:43, 06 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Moglby ktos napisac pytania na ten egzamin z dydaktyki??? ten link niestety mi sie nie otwiera. dzieki
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Beata Schadach
Dołączył: 27 Lis 2009
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Czw 16:29, 06 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Pytania egzaminacyjne z dydaktyki.
1. Co to jest dydaktyka?
Jest to sztuka nauczania, nauczanie wychowujące (powiedział to Herbert).
2. Pojęcie kryzysu ( nie wiem jak będzie skonstruowane pytanie dokładnie).
Mamy kryzys:
- kultury – kryzys wartości
- nauki – scjentyzmu
3. Co jest istotą kryzysu scjentyzmu?
Istotą jest stosowanie metod badań przyrodniczych w stosunku do badań człowieka nad człowiekiem i jego kultury.
4. Co jest podstawą filozoficzną szkoły Herbarta?
Kantyzm i idealizm niemiecki.
5. Stopnie formalne nauczania wg Herbarta.
- jasność
- kojarzenie
- system
- metoda
Będzie polecenie uszereguj albo wybierz. Kolejność jest bardzo ważna.
6. Co to jest pojęcie u Herbarta?
Obejmuje ogólne i istotne cechy rzeczy, zjawisk, procesów.
7. Jaka jest filozofia szkoły Deweya?
Pragmatyzm – instrumentalizm (te dwa pojęcia znaczą to samo)
8. Pełen akt myślenia w ujęciu Deweya (będzie prawdopodobnie polecenie żeby uporządkować).
- odczucie trudności
- określenie (zdanie sobie sprawy z ) trudności
- postawienie hipotezy
- wnioski z tej hipotezy , czyli weryfikacja teoretyczna
- weryfikacja empiryczna
Czy te fazy są fazami budowy lekcji? NIE! To są fazy myślenia a nie fazy budowy lekcji!
9.Co to jest system dydaktyczny?
Jest to układ elementów , które umożliwiają realizację przyjętego celu kształcenia.
10.Przyporządkuj twórców do odpowiedniej definicji uczenia się.
Sośnicki – proces poznawania rzeczywistości
Bandura – jest procesem poznawania rzeczywistości dokonującym się przez zdobywanie doświadczeń indywidualnych oraz gromadzenie doświadczeń społecznych wsłczesnych i minionych pokoleń.
Nawroczyński – uczenie się jest to nabywanie umiejętności i wiadomości.
11. Teorie doboru treści kształcenia.
- formalizm – ważna jest forma wiedzy
- encyklopedyzm – ważna jest ilość wiedzy
- utylitaryzm – ważne jest zastosowanie wiedzy
12. Fazy wg Komeńskiego i Pestalozziego ( wymień, uporządkuj)
Komeński:
- rozumienie
- zapamiętywanie
- używanie
Pestalozzi:
- przeżycie spostrzeżeniowe
- nazwanie przedmiotów spostrzegania (cechy)
- opis ich cech
- zdefiniowanie pojęcia
13. Ogniwa procesu uczenia się.
- uświadomienie celów
- zaznajomienie z nowym materiałem
- kierowanie procesami uogólniania (kształtowanie pojęć)
- utrwalanie wiadomości
- kształtowanie umiejętności i nawyków
- wiązanie teorii z praktyką
- kontrola i ocena wyników
14. Zasady nauczania: definicja, ogólna charakterystyka jednej wybranej zasady, 3 zdania.
- zasada poglądowości
- zasada przystępności w nauczaniu
- zasada aktywnego i świadomego udziału uczniów
- zasada systematyczności
- zasada trwałości wiedzy
- zasada operatywności wiedzy
- zasada wiązania teorii z praktyką
To są wszystkie zasady a trzeba wybrać jedną z nich i opisać w 3 zdaniach. One są opisane w tej książce, której rozdział zkserowany krążył w zeszłym roku.
Pytań jest 14, bo tam 12 i 13 zostało połączone i wyszło 14 a nie 15.
Jak ktoś ma bardziej obszerne odpowiedzi to może dopisać.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
piotr zajac
Dołączył: 28 Lis 2009
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 19:44, 06 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Bardzo Ci dziekuje. pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|